Bab 7 Pembentukan Persekitaran Pembelajaran Yang Kondusif
1) Cara Guru Bentuk Suasana Yang Kondusif;
· bergantung kepada kemahiran guru dalam mengendalikan aktiviti pengajaran dan pembelajaran.
· guru hendaklah mengenali latar belakang anak didik mereka terlebih dahulu.
· patut mengetahui teknik yang tertentu bersesuaian dengan murid mereka.
· mengaitkan pengajaran yang lalu dengan yang hendak disampaikan itu.
· dapat mengawal gerak-geri mereka.
· dapat mengolah isi pelajaran dan berhujah, memberi penerangan yang jelas dan contoh yang sesuai dalam menyampaikan pelajaran kepada murid mereka.
· Guru hendaklah menguasai teknik kemahiran menyoal, membuat peneguhan, analisis dan penilaian, mendapat maklum balas, mengawal kelas dan menggunakan bahan bantu mengajar dengan betul untuk memastikan keberkesanan pengajaran dan pembelajaran mereka.
· mewujudkan suasana yang sesuai dalam kegiatan pembelajaran.
· Murid juga harus diberi persediaan untuk menghadapi pengajaran guru.
· Guru perlu membuat rumusan dan penilaian terhadap pengajaran mereka.
· Seterusnya berikut ini adalah beberapa panduan kepada guru dalam usaha mereka untuk mereka bentuk pelan pengajaran pembelajaran yang kondusif, antaranya adalah seperti berikut;
§ Pelaksanaan Strategi dari Aspek Pedagogi
§ Kesan Psikologi Penentu Kejayaan Pedagogi
o Penguasaan Aspek Komunikasi.
o Penutup Pengajaran yang Berkesan
Berikut adalah antara beberapa contoh susun atur bilik darjah yang boleh digunakan oleh guru untuk membentuk persekitaran pembelajaran yang kondusif. Antaranya adalah seperti berikut;
![]() |
Rajah 7.0: Susunan Gaya Auditorium
![]() |
Rajah 7.1: Susunan Gaya Bersemuka
![]() |
Rajah 7.2: Susunan Gaya offset
![]() |
Rajah 7.3: Susunan Gaya Seminar
![]() |
Rajah 7.4: Susunan Gaya Kluster

Rajah 7.5: Contoh Susun Atur Kelas Pemulihan Khas

Rajah 7.6: Contoh Susun Atur Pelan Pendidikan Khas
No comments:
Post a Comment