KOD ETIKA DAN AKAUNTABILITI KEGURUAN
1) Konsep Etika:
Ø sistem tingkah laku kumpulan manusia / organisasi.
Ø nilai moral yang baik / buruk
Ø masyarakat menganalisis, menilai, sama ada mengikut peraturan yang telah ditetapkan.
Ø guru perlu menjaga kod etika demi status, akhlak dan maruah.
2) Kod Etika Keguruan;
Tanggungjawab terhadap pelajar
Ø mengutamakan kebajikan dan dan keselamatan pelajar
Ø bersikap adil terhadap pelajar
Ø merahsiakan maklumat ikhtisas
Ø membimbing /mengajar pelajar tanpa sebarang bayaran
Ø menunjukkan cara berpakaian, pertuturan dan tingkah laku
Ø memelihara dan membaiki kecekapan ikhtisas
Tanggungjawab terhadap ibu bapa
Ø Menghormati tanggungjawab ibu bapa terhadap anak-anak mereka.
Ø Mewujudkan hubungan yang mesra dan kerjasama.
Ø Mengganggap semua maklumat yang diberi ibu bapa sulit.
Ø Memberi maklumat kepada ibu bapa demi kepentingan anak-anak mereka.
Ø Mengelakkan daripada menggunakan/dipengaruhi oleh kedudukan sosial/ekonomi ibu bapa.
Tanggungjawab terhadap masyarakat dan negara
Ø Tidak menyebarkan ajaran yang boleh merosakkan pelajar, masyarakat atau negara
Ø Memupuk sikap dan nilai supaya menjadi warganegara yang taat setia, bertanggungjawab,.....
Ø Menghormati masyarakat tempat berkhidmat.
Ø Menggalakkan kerjasama dan persefahaman antara guru dengan ibu bapa, institusi pendidikan dengan masyarakat.
Ø Berpegang pada tingkah laku yang sopan dan diterima masyarakat.
Tanggungjawab terhadap rakan sejawat dan profesion
Ø Mengelakkan diri daripada membuat kenyataan yang boleh mencemarkan nama baik rakan sejawat dihadapan pelajar atau ibu bapa.
Ø Tidak melibatkan diri dalam kegiatan yang boleh menjejaskan kecekapan sebagai guru.
Ø Berusaha menunaikan tanggungjawab.
Ø Sentiasa membantu rakan yang baru dalam profesion perguruan.
Ø Sentiasa mengawasi diri supaya tidak mencemarkan nama baik profesion perguruan.
Ø Menjadi ahli sesebuah pertubuhan guru.
3) Akauntabiliti Guru;
Konsep
Ø Tanggungjawab kepada seseorang/sesuatu
Ø Tanggungjawab kepada profesion perguruan
Ø Leslie Kaplan & William Owings (2001), akauntabiliti guru sebagai;
● kualiti guru
● kualiti pengajaran.
Akauntabiliti terhadap diri / perlakuan
Ø Berilmu pengetahuan dan berkemahiran menyampaikan maklumat.
Ø Kemahiran interpersonal.
Ø Membentuk soalan penilaian.
Ø Pengurusan bilik darjah
Ø Memotivasikan pelajar
Ø Pengurusan disiplin
Akauntabiliti terhadap murid-murid dan ibu bapa
Ø Menjalankan tugas dengan penuh dedikasi.
Ø Mengutamakan kebajikan dan keselamatan murid-murid.
Ø Bersikap adil dengan setiap murid.
Ø Membimbing murid-murid tanpa mengenakan sebarang bayaran.
Ø Memberi contoh yang terbaik kepada murid-murid.
Ø Akauntabiliti terhadap profesion
Ø Melaksanakan aktiviti kurikulum dan kokurikulum.
Ø Menjadi suri teladan yang baik kepada murid-murid.
Ø Membantu rakan sejawat
Ø Tidak melibatkan diri dalam aktiviti yang mencemarkan profesion perguruan.
Akauntabiliti terhadap bangsa dan negara
Ø Menjalankan tugas menyebarkan cita dan matlamat FPN dan RN.
Ø Memupuk nilai murni yang sesuai dengan masyarakat berbilang kaum.
Ø Memenuhi tanggungjawab sebagai rakyat Malaysia.
Ø Mengeratkan persefahaman dengan ikhlas dalam kalangan ibu bapa.
Ø Memberi sumbangan sukarela kepada negara.
4) Integriti Guru;
Ø Integriti bermaksud wholeness atau completeness- kesempurnaan
Ø Nillsen 2004, bermaksud keikhlasan dan kejujuran
Ø Institut Integriti Malaysia- kualiti yg wujud secara keseluruhan dan padu kepada individu dan organisasi
Ø Berlandaskan etika dan pencerminan etika dalam tindakan sehari-hari
Ø Integriti guru bermaksud guru perlu melaksanakan amanah dan kuasa yang dipertanggungjawabkan menurut kepentingan umum.
Ø Guru harus mengamalkan Kod Etika Profesion dan Piagam Pelanggan demi mewujudkan budaya kerja organisasi yang bersistem.
Ø Guru yang berintegriti akan melaksanakan tugasnya dengan amanah dan mempunyai keprihatinan serta penuh kasih sayang kepada pelajar
Ø Guru yang melaksanakan tugas dengan ikhlas mampu merancang p&p yang terbaik
5) Refleksi Kendiri;
Ø Berdasarkan pengalaman anda di sekolah, imbas kembali salah seorang guru yang anda sanjung sebagai guru yang berintegriti.
Ø Senaraikan ciri-ciri guru pilihan anda yang dapat menyokong pandangan anda bahawa guru berkenaan berintegriti.
No comments:
Post a Comment