Selamat Melayari Blog Ini...dan ...Sampaikanlah Ilmu Walaupun Sebaris Ayat

Carilah ilmu walau di mana jua kita berada dan kemudian sampaikanlah pula kepada orang lain kerana apabila kita mati kelak, tiada apa yang dapat membantu kita, melainkan 3 perkara dan salah satu darinya adalah ilmu yang diperoleh,diguna dan dimanfaatkan pula oleh orang lain...Selamat...

Sunday, 22 May 2011

Asas Kepemimpinan; Nota Bab 7: Struktur Organisasi Pendidikan


VISI DAN MISI KPM

1)    Visi KPM : SEKOLAH UNGGUL PENJANA GENERASI TERBILANG
  • Unggul bermaksud kehebatan yang patut ada di sekolah sama ada dari aspek kecemerlangan akademik dan kokurikulum mahupun siasah, prasarana dan persekitaran sekolah tersebut.
  • Misi KPM: ‘Membangun Potensi Individu Melalui Pendidikan Berkualiti’
  • Pendidikan berkualiti ialah pendidikan yang mampu membina masyarakat yang progresif, berdaya tahan, mampu berdepan dengan perubahan-perubahan di peringkat global tetapi pada waktu yg sama mendukung identiti negara berlandaskan Rukun Negara

2)    Sila Klik disini untuk rujukan carta organisasi http://www.moe.gov.my/?id=143
  • KPM didokong oleh 31 Bahagian, 2 Bahagian Berkanun dan 16 Jabatan Pendidikan Negeri (JPN)
  • Pengetua akan dibantu oleh 3 Penolong Kanan iaiti PK 1-bertanggungjawab terhadap kurikulum dan pentadbiran
  • PK2 – bertanggungjawab dlm HEM
  • PK3 – menguruskan hal-hal kokurikulum
3)    Rujuk ms 259 Buku Asas Kepemimpinan dan Perkembangan Profesional oleh SYED ISMAIL DAN AHMAD SUBKI terbitan MULTIMEDIA SDN.BHD. Klik disini: http://www.penerbitan-multimedia.com/index.php?limit=20&limitstart=0&DescOrderBy=DESC&Itemid=105&option=com_virtuemart&page=shop.browse&category_id=39&manufacturer_id=0&keyword=&keywo

4)    Tugas Dan Tanggungjawab Guru;
  Menyebarkan ilmu
  Pengamal dan pelaksana ilmu
  Pengamal TMK
  Role model
  Penerap nilai
  Educare/educere
  Pakar rujuk
  Pemimpin
  Mentor
  Penyelidik
  Agen sosialisasi
  Agen perubahan
  Pembina Negara Bangsa



5)    Jangkaan Guru;
  Merupakan harapan dan keinginan guru yg sangat kuat untuk memperoleh sesuatu ganjaran atau hasil setelah melakukan sesuatu tugasan

4 bentuk jangkaan:
i. jangkaan terhadap pelajar- e.g penentuan hasil pembelajaran
ii. Jangkaan terhadap pentadbir atau pengurus sekolah-e.g pihak pentadbir dapat memimpin dengan penuh amanah, berintegriti dan bersungguh-sungguh
iii. Jangkaaan terhadap ibu bapa dan komuniti – e.g merancang strategi bg membina jambatan yg menghubungkan ibu bapa dan komuniti dengan pihak sekolah
iv. Jangkaan terhadap diri sendiri – e.g meletakkan jangkaan bahawa guru berpeluang yg luas dalam laluan kerjaya di samping insentif dari sudut kebajikan

No comments:

Post a Comment

Post a Comment