Pencapaian hasil pembelajaran banyak bergantung kepada keupayaan guru untuk membentuk persekitaran pembelajaran yang kondusif. Oleh yang demikian, setiap warga pendidik harus memahami konsep pembelajaran dan pembentukan pembelajaran yang sesuai untuk pelajar mereka. Berikut ini adalah antara kandungan / bab yang terdapat dalam Murid dan Alam Belajar;
Bab 1 Alam Belajar
· Konsep Alam Belajar
- Konteks dan Komuniti Pembelajaran
· Pengalaman Belajar kanak-kanak
- Pengalaman Langsung
· Peranan dan Kepentingan Main Dalam Proses Pembelajaran Kanak-kanak
· Ciri-ciri dan Jenis-jenis Main
Bab 2 Konsep Pengajaran dan Pembelajaran
· Pengertian Pengajaran dan Pembelajaran
· Prinsip-prinsip Pembelajaran
· Jenis-jenis Pembelajaran
Bab 3 Teori-teori Pembelajaran
· Teori Behaviouris
· Teori Kognitif dan Konstruktivis
· Teori Pembelajaran Sosial
· Pendekatan Humanistik
· Implikasi Teori-teori Pembelajaran Terhadap Pengajaran Pembelajaran Kanak-kanak Berkeperluan Khas
Bab 4 Model, Pendekatan, Strategi dan Kaedah Pengajaran
· Model-model Pengajaran
- Model Pemprosesan Maklumat
- Model Behaviouris
- Model Sosial
- Model Personal
· Implikasi Terhadap Pengajaran dan Pembelajaran
· Pendekatan, Strategi, Kaedah dan Teknik Berdasarkan Model Pengajaran- Pedagogi Bestari
Bab 5 Perbezaan Individu dan Pembelajaran
· Kecerdasan
· Pelbagai Kecerdasan Murid
· Kecerdasan Emosi
· Gaya Berfikir
· Gaya Pembelajaran
· Implikasi Perbezaaan Individu Terhadap Pengajaran dan Pembelajaran
Bab 6 Motivasi dan Pembelajaran
· Perspektif Behavioris
· Perspektif Kognitivis
· Perspektif Humanistik
· Implikasi Motivasi Terhadap Pengajaran dan Pembelajaran
Bab 7 Pembentukan Persekitaran Pembelajaran Yang Kondusif
· Mereka Bentuk Pelan Tindakan Persekitaran Pembelajaran Kondusif