Tesis Ijazah Doktor Falsafah, UKM 2014
(Tidak Diterbitkan)
AMALAN DAN PENDEKATAN
BIMBINGAN PENGAJARAN PENSYARAH DAN GURU PEMBIMBING DALAM PROGRAM MENTORAN
PRAKTIKUM DAN HUBUNGANNYA DENGAN KUALITI GURU PELATIH
ABSTRAK
Kajian ini bertujuan untuk
mengenalpasti aspek amalan dan pendekatan bimbingan pengajaran yang diamalkan
oleh pensyarah dan guru pembimbing dalam program mentoran praktikum serta
hubungannya dengan kualiti guru pelatih. Pengkaji telah menggunakan
pendekatan gabungan (explanatory
mixed method), yang menjadikan reka bentuk kajian
kuantitatif sebagai kaedah utama dan data kualitatif dari kajian kes sebagai
data sokongan. Bagi kajian kuantitatif, seramai 318 orang guru pelatih, 318 orang pensyarah
dan 318 orang guru pembimbing telah dipilh secara rawak dari setiap IPG Zon
Tengah. Bagi kajian kualitatif, data
diperoleh melalui temu bual dan pemerhatian terhadap dua orang pensyarah, dua
orang guru pembimbing dan dua orang guru pelatih dipilih melalui
persampelan secara purposif. Analisis
data secara deskriptif menunjukkan bahawa pensyarah dan guru pembimbing telah
melaksanakan bimbingan pengajaran berdasarkan model penyeliaan klinikal.
Dapatan kajian juga menunjukkan bahawa amalan bimbingan pengajaran yang paling
tinggi adalah dalam aspek pelaksanaan pengajaran (min
= 4.59, sp = .17). Seterusnya dapatan
kajian ini menunjukkan bahawa pendekatan bimbingan pengajaran yang paling
tinggi adalah pendekatan tingkah laku kolaboratif (min 4.27 dan sp= .45). Selain itu kajian ini juga menunjukkan
bahawa kualiti guru pelatih yang paling tinggi adalah dalam aspek sikap dan
sahsiah (min = 4.49, sp = .21).
Di samping itu dapatan kajian juga menunjukkan terdapat perbezaan antara
amalan bimbingan tetapi tidak terdapat perbezaan bagi pendekatan bimbingan
pengajaran antara pensyarah dan guru pembimbing. Dapatan kajian ini juga
menunjukkan bahawa terdapat hubungan antara kekerapan bimbingan dan pengalaman
memberi bimbingan pengajaran pensyarah dan guru pembimbing dengan kualiti guru
pelatih. Akhirnya dapatan kajian ini membuktikan bahawa kemahiran pengajaran
dan pembelajaran, perancangan pengajaran dan refleksi memberi sumbangan kepada
kualiti guru pelatih. Implikasi kajian ini membuktikan
bahawa program praktikum merupakan satu proses bimbingan dengan menerapkan
aspek amalan pengajaran yang berkesan kepada guru pelatih dengan
mengaplikasikan pendekatan yang relevan ke arah menghasilkan guru pelatih yang
berkualiti.
THE PRACTICES AND APPROACHES OF LECTURERS AND GUIDING TEACHERS IN
PRACTICAL TEACHING MENTORING PROGRAMME AND RELATIONSHIP WITH THE QUALITY OF
TEACHER TRAINEES
ABSTRACT
This study was aimed to identify the aspects of
teaching mentoring practicum and the approach practiced by the lecturers and
guiding teachers; and their relationship to quality of teacher trainees. This study
primarily employed an explanatory mixed method based on a quantitative research
design and a qualitative case study to collect supporting data. A total of 318
trainees, 318 lecturers and 318 guiding teachers were randomly selected from
each IPGs of the Central region. The qualitative data were obtained through
interviews and observation of two lecturers, two guiding teachers and two
teacher trainees purposively selected. The descriptive analysis indicated that the lecturers and guiding
teachers conducted their teaching guidance based on clinical supervision model.
The findings indicated that the highest aspect of teaching guidance was on
teaching implementation (mean = 4.59, sp = .17). The highest score for teaching guidance
approach was on the behavioral collaborative (mean 4.27 and sp= .45). The
findings also indicated that the highest score on trainee quality was in terms
of their attitude and personality (mean = 4.49, sp = .21). There were differences in the
guiding practices, yet there was no variance in the approach of teaching
guidance between lecturers and guiding teachers. There was a relationship
between frequency of teaching guidance and experiences of the lecturers and
guiding teachers to the quality of the trainees. Summatively, the
findings revealed that the guided skills of teaching, learning, planning and
reflection could contribute to the quality of the teacher trainees. The
implication of this study therefore indicated that the practicum teaching
programme has been effective to inculcate effective teaching approach and
practices towards producing teacher trainees of quality.
No comments:
Post a Comment