Diterbitkan
Dalam
Artikel.Jurnal
Penyelidikan Pendidikan,KPM. JLD 14/ 2013: 1511-6530
AMALAN DAN
PENDEKATAN BIMBINGAN PENGAJARAN PENSYARAH DAN GURU PEMBIMBING DALAM PROGRAM
MENTORING PRAKTIKUM SERTA IMPAKNYA TERHADAP KUALITI GURU PELATIH
SYED ISMAIL SYED
MUSTAPA
Ketua Unit
Praktikum IPG Kampus Ilmu Khas
ABSTRAK
Kajian
ini bertujuan untuk mengenalpasti amalan dan pendekatan bimbingan pengajaran
pensyarah dan guru pembimbing dalam program mentoring praktikum serta melihat
impaknya terhadap kualiti guru pelatih. Kajian
ini menggunakan pendekatan gabungan (explanatory
mixed method), yang
menjadikan reka bentuk kajian kuantitatif sebagai data utama dan data
kualitatif dari kajian kes sebagai data sokongan.Bagi kajian
kuantitatif, seramai 303 orang guru pelatih,
144 orang pensyarah dan 159 orang guru pembimbing telah dipilh secara
rawak dari setiap IPG Zon Tengah. Bagi
kajian kualitatif, data diperoleh melalui temu bual dan pemerhatian terhadap
dua orang pensyarah, dua orang guru pembimbing dan dua orang guru pelatih dipilih
melalui persampelan secara purposif. Analisis data secara deskriptif menunjukkan bahawa pensyarah dan guru
pembimbing telah melaksanakan bimbingan pengajaran berdasarkan model penyeliaan
klinikal. Dapatan kajian menunjukkan amalan bimbingan pengajaran yang paling
dominan adalah dalam aspek pelaksanaan pengajaran. Pendekatan bimbingan
pengajaran yang paling dominan pula adalah pendekatan tingkah laku kolaboratif.
Kajian menunjukkan bahawa kualiti guru pelatih yang paling tinggi adalah dalam
aspek sikap dan sahsiah.
Kata Kunci :
Bimbingan
Praktikum, pendekatan bimbingan praktikum, penyeliaan dalam praktikum,
mentoring praktikum.
Assalamualaikum.. bagaimana cara saya untuk dapatkan jurnal ini ya?
ReplyDeleteEmail saya: rahmantuminah222@gmail.com