Diterbitkan dalam Proceeding International
Seminar 2016 “Gender Perspective of Multiliterate Deveploment in the Era of
Asean Economic Comminity”, Jakarta: 27 – 28 April 2016
Penggunaan Mobile Learning
Dalam Kalangan Siswa Guru Program Pra Ijazah Sarjana Muda Pendidikan Institut
Pendidikan Guru
Kampus Ilmu Khas, Kuala
Lumpur
Syed Ismail Syed Mustapa, PhD
Ketua Jabatan
Jabatan Pengajian Penyelidikan
dan Inovasi Profesionalisme Keguruan, IPG KIK
Ahmad Subki
Miskon
Pensyarah Kanan, Jabatan Ilmu
Pendidikan, IPGK Ilmu Khas
Noor
Fitriyati Binti Abdul Samad
Pensyarah,
Jabatan Ilmu Pendidikan, IPGK Ilmu Khas
Nurhidayah Binti Jamaludin
Siswazah
Sains Sosial dan Kemasyarakatan, UKM
ABSTRAK
Kajian ini dijalankan
bertujuan untuk meninjau penggunaan mobile learning dalam kalangan siswa guru
program Pra Ijazah Sarjana Muda Pendidikan (PPISMP) Institut Pendidikan Guru
Kampus Ilmu Khas, Kuala Lumpur bagi ambilan Jun 2015. Kajian ini telah ditadbir
ke atas 136 orang siswa guru yang mengikuti program pengkhususan Pendidikan
Khas Masalah Pendengaran, Pendidikan Khas Masalah Penglihatan, Pendidikan
Muzik, Pendidikan Seni dan Visual, Pendidikan Jasmani dan Kesihatan, dan
Pengkhususan Bahasa Inggeris. Kajian ini dijalankan dengan menggunakan
pendekatan kuantitatif melalui instrumen soal selidik sebagai rujukan utama.
Dapatan kajian menunjukkan bahawa pemilihan menggunakan mobile-learning dalam
kalangan siswa guru adalah disebabkan oleh faktor masa dengan catatan min 4.18
(sp=1.26). Kajian juga mendapati bahawa kesediaan siswa guru terhadap
penggunaan Mobile-Learning untuk tujuan pembelajaran berada pada tahap
tinggi dengan
catatan min 3.93 (sp=1.26). Selain itu dapatan kajian menunjukkan bahawa tahap kesesuaian penggunaan mobile-learning kepada siswa guru untuk tujuan
pembelajaran berada pada tahap tinggi dengan catatan min 3.96
(sp=.55). Seterusnya dapatan kajian menunjukkan bahawa tahap penerimaan siswa guru
terhadap penggunaan mobile-learning untuk tujuan pembelajaran juga
berada pada tahap tinggi dengan catatan min 3.78 (sp=.54). Sehubungan dengan itu
adalah disarankan agar siswa guru menggunakan mobile learning dalam
pembelajaran mereka. Para pensyarah pula turut disarankan lebih banyak
memberikan tugasan yang memerlukan siswa guru mencari bahan melalui mobile-learning. Semua
pihak yang terlibat dalam pengajaran dan pembelajaran di Institut Pendidikan
Guru haruslah menerima budaya pembelajaran melalui mobile-learning ini sebagai
sebahagian daripada transformasi pengajaran pada masa kini.
Kata Kunci :
kaedah pembelajaran, mobile-learning, siswa guru
No comments:
Post a Comment