Dibentangkan
Dalam Seminar Penyelidikan Pendidikan Kebangsaan, IPGM
pada 5-7
Ogos 2015 di IPG Kampus Ilmu Khas, Kuala Lumpur
KEGUNAAN DAN AMALAN
PELAKSANAAN KEMAHIRAN BERFIKIR ARAS TINGGI (KBAT) DALAM PENGAJARAN
SEMASA PRAKTIKUM FASA II, 2014
Syed
Ismail Bin Syed Mustapa,PhD
Ketua
Jabatan, Jabatan Pengajian Sosial, IPGK IK
Pusphavalli
A/P A.Rengasamey,PhD
Jabatan
Pengajian Sosial, IPGK IK
Raja
Gopal A/L Ponnusamy,PhD
Jabatan
PIPK, IPGK IK
ABSTRAK
Kajian ini
dijalankan bertujuan untuk meninjau persepsi siswa guru terhadap kegunaan dan
amalan pelaksanaan kemahiran berfikir aras tinggi (KBAT) dalam pengajaran dan
pembelajaran semasa menjalani praktikum Fasa II. Kajian ini telah ditadbir ke
atas 177 orang siswa guru yang mengikuti 4 program pengkhususan iaitu
Pendidikan Khas Masalah Pendengaran, Pendidikan Khas Masalah Penglihatan,
Pendidikan Muzik dan Pengkhususan Bahasa Inggeris. Kajian ini dijalankan secara
kuantitatif dengan instrumen soal selidik sebagai rujukan utama. Dapatan
menunjukkan bahawa persepsi siswa guru terhadap pelaksanaan KBAT berada pada
tahap sederhana tinggi dengan catatan min 3.98 (sp= .64). Sementara itu dapatan
kajian menunjukkan bahawa persepsi siswa guru terhadap amalan KBAT berada pada
tahap tinggi dengan catatan min 4.01 (sp= .67). Selain itu dapatan kajian juga
menunjukkan bahawa terdapat hubungan yang sederhana (r = 0.32) antara persepsi
terhadap kegunaan dengan persepsi terhadap amalan pelaksanaan KBAT dalam
pengajaran siswa guru. Dapatan kajian juga menunjukkan bahawa bahawa sebanyak
55 orang (31.1%) siswa guru berpendapat bahawa mereka selalu menggunakan eleman
KBAT dalam pengajaran semasa menjalani praktikum Fasa II. Sehubungan dengan itu
pelbagai faktor lain perlu dikaji untuk meningkatkan lagi pelaksanaan KBAT
dalam pengajaran, khususnya dalam kalangan semua siswa guru di Institut
Pendidikan Guru.
Kata Kunci :
Kemahiran Berfikir Aras Tinggi (KBAT), Praktikum, Siswa Guru
No comments:
Post a Comment