Persepsi Guru-Guru Bahasa Melayu Terhadap
Kegunaan dan Amalan Pelaksanaan Kemahiran Berfikir Secara Kritis dan Kreatif
Dalam Pengajaran Bahasa Melayu di Daerah Hulu Langat
Abstrak
Kajian ini dijalankan
dengan tujuan untuk meninjau persepsi kegunaan dan persepsi amalan terhadap
pelaksanaan kemahiran berfikir secara kritis dan kreatif (KBKK) dalam
pengajaran Bahasa Melayu, khususnya di sekolah rendah dalam daerah Hulu Langat.
Kajian ini telah ditadbir ke atas 110 orang guru Bahasa Melayu daripada dua
buah sekolah rendah dalam Daerah Hulu Langat.
Dapatan kajian
menunjukkan bahawa guru-guru Bahasa Melayu mempunyai persepsi kegunaan yang positif terhadap terhadap pelaksanaan
KBKK dalam pengajaran Bahasa Melayu, di mana 69.1% atau 76 orang responden
berada dalam kumpulan ini. Sementara itu bagi persepsi amalan terhadap
pelaksanaan KBKK pula menunjukkan bahawa responden telah mencatatkan persepsi
yang sederhana yang mana sebanyak 63.3% atau 70 orang daripada mereka telah
menyatakan bahawa hanya kadang-kadang sahaja mereka mengamalkan KBKK dalam
pengajaran Bahasa Melayu.
Dapatan kajian juga
menunjukkan tiada perbezaan yang signifikan dari aspek persepsi kegunaan
pelaksanaan KBKK dalam pengajaran Bahasa Melayu mengikut jantina dengan t(108)
= - 1.00, p > 0.05. Ini menunjukkan bahawa jantina tidak mempengaruhi
persepsi kegunaan terhadap pelaksanaan KBKK di kalangan guru. Seterusnya
dapatan menunjukkan kajian juga bahawa tiada perbezaan yang signifikan dari
aspek persepsi amalan terhadap pelaksanaan KBKK mengikut jantina dengan t(108)
= - 0.66, p > 0.05. Dengan itu dapatan kajian menunjukkan bahawa jantina
tidak mempengaruhi persepsi amalan terhadap pelaksanaan KBKK dalam pengajaran
guru.
Dapatan kajian
menunjukkan bahawa tidak terdapat perbezaan min persepsi kegunaan terhadap
pelaksanaan KBKK mengikut pengalaman mengajar di kalangan guru dengan F(3,106) = 1.53, p > 0.05. Hal
ini menunjukkan bahawa persepsi kegunaan terhadap pelaksanaan KBKK tidak
dipengaruhi oleh pengalaman mengajar. Sementara itu dapatan kajian juga
menunjukkan bahawa tidak terdapat perbezaan min persepsi terhadap amalan pelaksanaan
KBKK dalam pengajaran Bahasa Melayu dengan F(3,104) = 1.97, p > 0.05
berdasarkan pengalaman mengajar. Ini menunjukkan bahawa pengalaman mengajar
seseorang guru tidak mempengaruhi persepsi amalan terhadap pelaksanaan KBKK
dalam mata pelajaran Bahasa Melayu.
Dapatan kajian juga
menunjukkan bahawa terdapat hubungan positif yang rendah (r = 0.32) antara
persepsi kegunaan dengan persepsi amalan terhadap pelaksanaan KBKK dalam
pengajaran Bahasa Melayu bagi guru-guru. Oleh
yang demikian, dapatlah
dirumuskan bahawa persepsi kegunaan terhadap pelaksanaan KBKK
kurang mempengaruhi persepsi amalan terhadap pelaksanaan KBKK dalam pengajaran
Bahasa Melayu. Sehubungan dengan itu pelbagai faktor lain perlu dikaji untuk
meningkatkan lagi pelaksanaan KBKK dalam pengajaran, khususnya di kalangan
guru- guru Bahasa Melayu di sekolah rendah.
ABSTRACT
The aim of this
research is to examine the perception of usefulness and practice towards the
implementation of critical and creative thinking skills (CCTS) in the teaching
of Bahasa Melayu. The sample of the study consisted of 110 Bahasa Melayu
teachers from two primary schools in Hulu Langat District.
The result of this
study showed that subjects have positive perception (69.1% or 76 respondents)
of usefulness towards the implementation of CCTS in teaching Bahasa
Melayu. Meanwhile it was noted that only
63.3% or 70 respondents actually practiced CCTS in their teaching. Further
analysis of this study showed that there is no significant difference in the
perception of usefulness of CCTS in teaching Bahasa Melayu based on
gender, t (108) = - 1.00, p > 0.05.
This indicated that gender does not
influence the perception of usefulness
of CCTS in the teaching of Bahasa Melayu. In addition, the study also shows
that there is no significant difference on the perception of practice in
incorporating CCTS gender with t (108) =
-0.66, p > 0.05. As a whole, results of this study reveals that based on
gender does not influence the perception of usefulness and practice of implementation
of CCTS in teaching Bahasa Melayu.
Additional analysis
reveals that there is no difference in the mean of perception of usefulness of
CCTS based on teaching experience ( F (3,106) = 1.53 , p > 0.05). This
shows that teaching experience does not
influence the perception of usefulness of CCTS in teaching. In addition
findings showed that there is no difference in the mean towards the perception
of practice of implementation CCTS in teaching Bahasa Melayu that F (3,104) =
1.97, p > 0.05. Hence this findings
suggest that teaching experience does
not influence the perception of practice towards CCTS in teaching Bahasa
Melayu.
Corelational analysis
indicated that low relationship was obtained between the perception of
usefulness and practice towards the implementation of CCTS in teaching Bahasa
Melayu (r=0.32). It can be concluded that, the perception of usefulness of
implementation of CCTS has slight
influence on the perception of practice of CCTS in teaching Bahasa Melayu. It is likely that, other intervening factors
may influenced both promote the implementation of CCTS in teaching of Bahasa
Melayu among teachers in primary schools. Hence further studies should consider
other factors in order to promote.
No comments:
Post a Comment