Selamat Melayari Blog Ini...dan ...Sampaikanlah Ilmu Walaupun Sebaris Ayat

Carilah ilmu walau di mana jua kita berada dan kemudian sampaikanlah pula kepada orang lain kerana apabila kita mati kelak, tiada apa yang dapat membantu kita, melainkan 3 perkara dan salah satu darinya adalah ilmu yang diperoleh,diguna dan dimanfaatkan pula oleh orang lain...Selamat...

Sunday 9 April 2017

TAHAP STRES SISWA PENDIDIK IPG KAMPUS ILMU KHAS SEMASA PRAKTIKUM DI SEKOLAH

Diterbitkan dalam Jurnal Tempawan IPG Kampus Ilmu Khas Jilid XXlll 2016
&
dibentangkan dalam Wacana Ilmu, IPG Kampus Ilmu Khas pada 23 November 2016

TAHAP STRES SISWA PENDIDIK IPG KAMPUS ILMU KHAS SEMASA PRAKTIKUM DI SEKOLAH

Syed Ismail Syed Mustapa, PhD
Ketua Jabatan
Jabatan Penyelidikan dan Inovasi Profesionalisme Keguruan, IPGK IK

Lye Guet Poh
Jabatan Pengkhususan Bahasa Inggeris, IPGK IK

ABSTRAK

Kajian ini dijalankan bertujuan untuk meninjau tahap stres siswa pendidik Institut Pendidikan Guru Kampus Ilmu Khas, Kuala Lumpur semasa mereka menjalani praktikum di sekolah. Kajian ini telah ditadbir ke atas 93 orang siswa pendidik Ambilan Januari 2012 yang mengikuti program pengkhususan Pendidikan Khas Masalah Pendengaran, Pendidikan Khas Masalah Penglihatan, Pendidikan Muzik dan Bahasa Inggeris. Temu bual digunakan untuk mengumpul maklumat bagi menyokong data kuantitatif. Dapatan kajian menunjukkan bahawa tahap stres dalam kalangan siswa pendidik IPG Kampus Ilmu Khas semasa mereka menjalani praktikum berada pada tahap sederhana tinggi dengan catatan min 3.02 (sp=.90). Kajian juga mendapati bahawa kesemua bidang pengkhususan mencatatkan stres pada tahap sederhana tinggi iaitu dengan min antara 2.34 hingga 3.67. Selain itu dapatan kajian keseluruhan menunjukkan bahawa aspek perancangan pengajaran merupakan stres tertinggi kepada siswa pendidik dengan catatan min 3.31 (sp=.99). Seterusnya dapatan kajian mendapati bahawa pengurusan sekolah dan pengurusan bilik darjah juga menjadi faktor penyumbang kepada stres dalam kalangan siswa pendidik semasa mereka menjalani praktikum. Sehubungan dengan itu pensyarah penyelia dan guru pembimbing disarankan agar dapat membantu siswa pendidik untuk mengatasi stres dengan memberi bimbingan dengan lebih berfokus.

Kata Kunci : Stres, Praktikum, Bimbingan Praktikum

ABSTRACT

The aim of this study is to determine the level of stress among student teachers of Institute of Teacher Education (ITE) Ilmu Khas Campus, Kuala Lumpur during their Phase III Practicum in 2015. The study was administered to 93 Semester 7, 2012 January intake student teachers from Special Education Department, Music Department and English Studies Department. Quantitative and qualitative data were collected through questionnaires and open ended questions simultaneously.The overall results showed that the level of stress among student teachers from the Institute of Teacher Education  Ilmu Khas Campus is moderately high, with a mean of 3.02 (sd=0.9) during their teaching practice Phase III in 2015.   The results also showed a moderately high level of stress, with a mean of 2.34  to 3.67 for all the student teachers from all the three departments.  Lesson planning was found to be the main fator that contributed the highest level of stress for the student teachers, with a mean of 3.31 (sd=0.99). Furthermore, this study also revealed that adminstration matters and classroom management contributed the stress among student teachers during their teaching practice. Therefore it is recommended that the supervisors and cooperating teachers help the student teachers overcome stress by being more focused on the guidance provided.


Key Words: Stress, Practicum, Practicum guidance

No comments:

Post a Comment