Berikut ini adalah bab dan kandungan utama bagi Subjek Pengurusan Bilik darjah dan Tingkah Laku;
Bab 1: Pengurusan Bilik Darjah Sekolah Rendah · Konsep Pengurusan Bilik Darjah · Ciri-ciri guru yang efektif dalam pengurusan bilik darjah - kualiti peribadi - kompetensi pengajaran-pembelajaran - penghayatan dan amalan nilai |
Bab 2: Peranan Guru dalam Pengurusan Bilik Darjah · Persekitaran pembelajaran yang kondusif - Persekitaran fizikal - Persekitaran psiko-sosial - Peraturan bilik darjah - Rutin bilik darjah · Pengurusan pentaksiran dalam bilik darjah - Proses penyediaan ujian dan peperiksaan - Pentadbiran ujian dan peperiksaan · Pengurusan sumber maklumat murid - Penyimpanan data maklumat peribadi murid · Hubungan Guru-Murid - Kepentingan membina hubungan guru-murid - Faktor-faktor yang mempengaruhi hubungan guru-murid - Strategi membina hubungan positif guru-murid - Amalan budaya penyayang - Dinamika bilik darjah - |
Bab 3: Pengurusan disiplin bilik darjah · Konsep disiplin bilik darjah · Pelbagai model disiplin dan aplikasinya - Modifikasi tingkah laku Skinner - Disiplin Asertif Canter - Akibat Logikal Dreikurs (Dreikurs Logical Consequences) - Pengurusan Kelompok Kounin - Terapi Realiti |
Bab 4: Masalah Disiplin dan tingkah laku bermasalah bilik darjah · Jenis-jenis masalah disiplin · Tingkah laku bermasalah bilik darjah · Sebab-sebab berlaku masalah disiplin dan tingkah laku bermasalah |
Bab 5: Pengurusan masalah disiplin bilik darjah · Peranan dan tindakan guru · Halangan pengurusan masalah disiplin · Intervensi dalam menangani masalah disiplin - Pastoral care - Bimbingan kaunseling - Teknik modifikasi tingkah laku |
Bab 6: Pengurusan bilik darjah yang melibatkan murid berkeperluan khas · Disleksik · Autistik · Lewat perkembangan · Hiperaktif (ADHD, ADD) · Pintar cerdas dan berbakat |
Bab 7: Perancangan pengurusan bilik darjah yang berkesan · Menyediakan pelan perancangan pengurusan bilik darjah yang berkesan |