Dibentangkan dalam Wacana Ilmu, IPG Kampus Ilmu
Khas pada 23 November 2016
PENGUASAAN
KEMAHIRAN INSANIAH DALAM KALANGAN SISWA GURU SEMESTER 8, AMBILAN JANUARI 2013,
PENGKHUSUSAN PENDIDIKAN KHAS,
IPG KAMPUS ILMU KHAS
Syed Ismail
Syed Mustapa, PhD
Ismail
Raduan, PhD
Ahmad Subki
Miskon
Jabatan
Penyelidikan dan Inovasi Profesionalisme Keguruan
IPG Kampus
Ilmu Khas, Kuala Lumpur
Abstrak
Kajian
ini dijalankan dengan bertujuan mengenal pasti tahap penguasaan kemahiran
insaniah dalam kalangan siswa guru semester 8, Ambilan Januari 2013,
Pengkhususan Pendidikan Khas, IPG Kampus Ilmu Khas. Seramai 51
orang siswa guru Pengkhususan Pendidikan Khas opsyen Pendidikan Khas (Masalah
Penglihatan), Pendidikan Khas (Masalah Pendengaran) dan Pendidikan Khas
(Pemulihan) telah terlibat dalam kajian ini. Kajian ini menggunakan pendekatan kuantitatif dengan menggunakan instrumen soal selidik
sebagai rujukan utama. Soal selidik dianalisis secara deskriptif menggunakan
min dan sisihan piawai. Kajian
mendapati bahawa tahap kemahiran insaniah siswa guru bagi ketiga-tiga opsyen
berada pada tahap tinggi dengan min 4.31 (sp=.36). Dapatan kajian juga
menunjukkan bahawa secara keseluruhannya aspek kemahiran insaniah yang
tertinggi siswa guru bagi ketiga-tiga opsyen pengajian adalah dalam aspek Etika
Profesionalisme dengan min 4.67 (sp=0.44). Dapatan ini menunjukkan siswa guru
siswa guru semester 8, Ambilan Januari 2013, Pengkhususan Pendidikan Khas, IPG
Kampus Ilmu Khas. telah menguasai kemahiran insaniah yang
diperlukan dalam kerjaya sebagai seorang guru. Kajian ini juga mendapati bahawa
pada perspektif siswa guru program pengajian di IPG telah berjaya membentuk
kemahiran insaniah. Melalui Ujian-t dan ANOVA didapati bahawa faktor jantina
memberi kesan, manakala pengkhususan pengajian pula tidak memberi kesan kepada
pembentukan kemahiran insaniah dalam
kalangan siswa guru. Walau bagaimanapun secara keseluruhannya, kemahiran
penyelesaian masalah masih perlu dipertingkatkan supaya siswa guru lebih berupaya
menangani permasalahan yang wujud di sekolah kelak.
Kata Kunci: siswa guru; kemahiran
insaniah, kemahiran penyelasaian masalah
No comments:
Post a Comment