PERKEMBANGAN PROFESIONAL GURU
1) Pembelajaran Sepanjang Hayat;
- Seorang guru harus meneruskan pendidikannya sepanjang hayat kerana pendidikan sendiri mengalami pelbagai perubahan.
- Senaraikan perubahan-perubahan yang dimaksudkan di atas.
2) Cara guru dapat memenuhi tuntutan Pembelajaran Sepanjang Hayat
· bengkel
· seminar
· kursus-kursus pendek
· budaya membaca
· penyelidikan
· lawatan ke sekolah
· penandaarasan
· projek-projek komuniti
· aktif dlm persatuan akademik
3) Pembelajaran Sepanjang Hayat bermaksud motivasi kendiri ke arah pencarian dan peningkatan ilmu secara sukarela berdasarkan keperluan personal atau profesional.
4) Pembelajaran Peribadi;
· Guru ialah contoh dan rol model paling dekat dengan murid, maka belajar bagaimana belajar ( learn how to learn ) perlu dipaparkan melalui perlakuan dan tindakan guru sendiri.
5) Senaraikan kaedah atau bentuk pembelajaran peribadi / kendiri yang anda tahu.;
Sebagai contoh;
- Program secara “on-line” merupakan perkembangan baru dalam ICT dan guru boleh mendapatkan segala maklumat tentang pengajaran dan pembelajaran secara “on-line”.
- Antara contoh ialah VirTEC (Virtual Teacher Education Center) yang dibina dan menjadi satu landasan untuk merangsang guru dalam perkembangan professional guru Bahasa Inggeris (Mohamed Amin Embi,
6) Budaya Membaca;
- Guru perlu mengamalkan budaya membaca bagi memastikan mereka sentiasa kemaskini dengan ilmu pengetahuan.
- Guru di Malaysia patut menggilap imej guru melalui pembacaan bagi memastikan guru tidak terpinggir daripada kelompok profesional yang lain.
7) Mengapa dan bagaimana?
Budaya Menyelidik;
} Kajian Tindakan
- Bentuk kajian paling popular dalam kalangan guru Kem. Pelajaran Malaysia.
- Suatu pusingan (spiral) yang terdiri daripada perancangan, tindakan, penilaian terhadap tindakan.
- Fokus kepada kajian yang spesifik ttg satu aspek pengajaran yang guru perhatikan.
- Membentuk budaya reflektif, bersikap terbuka dan mampu menambah baik amalan kendiri.
8) Amalan Reflektif;
Antaranya amalan refleksi melalui :
- Penulisan reflektif/jurnal
- Portfolio pengajaran
- Penyelidikann tindakan,
- Perkembangan professional on-line
- Aktiviti Pusat Kegiatan Guru
- As teachers we must believe in change, we must know it is possible, or we wouldn’t be teaching – because education is a constant process of change. Every single time you “teach” something to someone, it is ingested, something is done with it,and new human being emerges (Leo Buscaglia).
9) Kolaborasi dan Musyawarah
· Kolaborasi bermaksud bekerja dengan orang lain dlm projek bersama yang mempunyai matlamat yang sama hendak dicapai.
· Musyawarah bermaksud rundingan yang berlangsung dan mencapai kata sepakat terhadap sesuatu tindakan yang diambil
10) Mengapa guru perlu berkolaborasi?
Elemen-elemen kolaborasi:
• Hubungan kerja berasaskan kepercayaan guru.
• Bekerja bersama-sama secara sukarela.
o Peningkatan kemahiran seabagi usaha berterusan.Berkolaborasi sebagai usaha berterusan tanpa menyekat individu.
· Penghargaan terhadap mereka yang terlibat
11) Latihan dlm Perkhidmatan ( Kursus Dalam Perkhidmatan – KDP)
Fokus kepada:
• Peningkatan ilmu
• Kemahiran guru dalam pengurusan
• Pembestarian sekolah
• Teknologi maklumat dan komunikasi
• Pengurusan kokurikulum
• Transformasi kurikulum
• Pentaksiran dan penilaian
• Pedagogi terkini
12) Pembelajaran Autentik
· Bermaksud pembelajaran berasaskan aktiviti dalam suasana sebenar yang membolehkan seseorang pelajar menumpukan pada pengetahuan dan kemahiran seperti kemahiran berfikir dan kemahiran menyelesaikan masalah.
13) Akses Maklumat daripada Pelbagai Sumber
- Program Adobe
- Program ERIC
q E-Pembelajaran
- E-Perpustakaan
- E-Buku
- E-Jurnal
Soalan Refleksi
- Sebagai guru permulaan, buktikan bahawa anda telah melengkapkan diri untuk menghadapi cabaran-cabaran masa kini dalam profession keguruan.
No comments:
Post a Comment