PEMBINAAN PERSEKITARAN BILIK DARJAH YANG MESRA BUDAYA
1)Perhubungan Antara Kelompok Etnik
- Interaksi dua atau lebih budaya yang berbeza.
Implimentasi dalam Pendidikan
- Menghayati roh perlembagaan & kontrak sosial
- Orientasi sosial bilik darjah
- Bahan P&P mengaitkan dengan budaya
- Peluang kepada setiap etnik
- Isu sensitif
- Bangga dengan setiap budaya etnik
2)Pengurusan Pengajaran Dan Pembelajaran
Definisi Pengajaran
- Cara-cara yang digunakan untuk menyampaikan bahan pembelajaran.
- Hasil daripada pengajaran berlaku perubahan yang relatif kekal dalam tingkah laku atau pengetahuan hasil daripada pengalaman.
Membentuk pengajaran Yang Mesra Budaya:Sebelum Pengajaran;
Pemilihan tajuk pembelajaran yang berkaitan kepelbagaian budaya
· Perayaan di Malaysia
· Permainan Tradisional
· Pakaian
· Makanan
· Kesenian
Aspek Yang Perlu Dipertimbangkan;
- Penerapan budaya nilai-nilai murni dalam objektif pembelajaran (afektif)
- Penghasilan bahan bantu mengajar yang mampu melibatkan keseluruhan pelajar
- Memastikan bilik darjah dalam keadaan yang baik dan selesa sebelum sesi pengajaran dan pembelajaran dilaksanakan
Semasa Pengajaran;
Ø Pemilihan kaedah dan teknik pengajaran yang melibatkan interaksi yang aktif dalam bilik darjah
· Drama
· Main peranan/simulasi
· Belajar ambil bermain
· Menggalakkan aktiviti berkumpulan yang terdiri daripada pelbagai budaya
· Sentiasa bersikap adil kepada semua murid tanpa mengira latar belakang.
· Memberi pujian dan galakan kepada murid yang baik dan aktif dalam kelas.
Ø Tidak memburuk-buruk dan merendah-rendahkan murid.
Ø idak menyentuh isu-isu sensitif yang mampu mengguris perasaan mana-mana pihak
Ø Menerapkan nilai-nilai murni secara tidak langsung.
Ø Menekankan aspek perpaduan, bertolak ansur dan bekerjasama dalam mengekalkan keamanan dan kesejahteraan
Ø Menggalakkan murid bertanya dan bersoal jawab serta mempunyai perasaan ingin tahu yang tinggi
Ø Melaksanakan aktiviti yang memerlukan murid berinteraksi dengan aktif.
Ø Guru menjadi role-model yang terbaik untuk dijadikan teladan. Jangan jadi seorang anti budaya etnik lain.
Ø Pelaksanaan peraturan yang dapat membentuk peribadi murid tanpa mengira ras.
Ø Mengenakan tindakan yang sewajarnya kepada murid yang melakukan kesalahan dengan setimpal tanpa ada driskriminasi ras.
3. Pengurusan Sosio Emosi
Ø Menjadi perangsang bagi membangkitkan & mengekalkan minat murid.
Ø Woolfolk- kuasa dalaman/motivasi.
Ø Gunakan teknik sosiometri oleh Moreno;
· SEORANG RAKAN UNTUK BEKERJASAMA
· SEORANG RAKAN UNTUK BERMAIN
· SEORANG RAKAN YANG DUDUK SEBELAH
· SEORANG RAKAN YANG TIDAK MAHU BEKERJASAMA
Ø Guru boleh mengetahui perasaan murid lain terhadap murid lain.
Tujuan;
· Kawalan kelas
· Mengelakkan pembentukan kelompok kecil
· Mengenal pasti murid pilihan ramai
· Murid kategori berasingan berhubung.
Ø Ciri Emosi;
· Peramah, sayang akan murid & ekspektasi sederhana.
· Nada suara
· Kesederhanaan
· Bersikap kawalan positif
· Kepimpinan demokratik
Implimentasi Pengurusan Sosio Emosi
Ø Dorongan positif- pujian & penghargaan.
Ø Menerima kekuatan & kelemahan murid.
Ø Kebijaksanaan & membangkit naluri ingin tahu murid.
Ø Hubungan positif
Ø Kemahiran menyelesaikan masalah
Ø Suhu motivasi
4. Pengurusan Sosio Linguistik
— Sosiolinguistik adalah kajian interdisiplin yang mempelajari pengaruh budaya terhadap cara suatu bahasa digunakan. (wikipedia)
— Interaksi sosial dan bahasa dalam sesuatu budaya.
— Bahasa merupakan alat perhubungan dan perantaraan sesuatu budaya.
— Sosial merupakan interaksi antara masyarakat
Cara Pembinaan Bilik darjah Yang Mesra Budaya;
— Bahasa Melayu dan Inggeris sebagai bahasa penghantar.
— Majoriti masyarakat Cina dan India menggunakan Bahasa Inggeris.
— Masyarakat melayu menggunakan Bahasa Melayu.
— Kedudukan pelajar dalam bilik darjah.
— Mempamerkan info mengenai budaya dalam kelas.
— Menerapkan nilai kerjasama antara budaya.
— Menggunakan pelbagai bahasa semasa interaksi dalam bilik darjah
5. Penilaian Berasaskan Budaya
— Aturan kedudukan fizikal kelas dalam kumpulan dengan kaum yang berbeza.
— Melakukan aktiviti bersama kaum yang berbeza.
— Memperkenalkan adat dan kaum yang ada di Malaysia.
— Menerapkan nilai bekerjasama dalam subjek.
No comments:
Post a Comment