IMPLIKASI KEPADA KEPELBAGAIAN SOSIO BUDAYA
1) Implikasi berlaku dari segi;
- Guru
- Murid
- Sekolah
- Kurikulum Tersembunyi
2) Guru
· Pengajaran
· Pembimbingan murid bermasalah
· Pentadbiran/pengurusan
· Fasilitator Perancangan
· Pengelolaan
· Inavator
· Penilaian
· Pembentuk nilai
· Model
· Duta
· Implikasinya kepada guru;
§ Bangsa;mengajar tidak membezakan bangsa.
§ Kelas sosial; tidak mengajar mengikut kepentingan kelas sosial.
§ Nilai;membantu murid memahami dan mengukuhkan sikap & tingkah laku yang baik.
§ Kepercayaan;tidak menyentuh sensitif agama.
§ Bahasa;jurang bahasa dialek
§ Jantina; layanan berbeza & peka kepada keperluan gender.
§ tepatan masa dijadikan amalan yang dicontohi murid.
§ Membantu murid membuat pemilihan kerjaya.
§ Bertindak profesional dalam kerjaya.
§ Sentiasa meningkatkan diri dalam profesion perguruan.
§ Sentiasa menjadi guru terkini/ up to date.
3) Ciri-ciri Budaya Pelajar Yang Sihat
· Menghormati dan taat pada guru.
· Kerjasama dengan rakan & kakitangan sekolah.
· Berdisiplin, bermoral & beragama.
· Menyokong cita-cita sekolah.
· Rajin & berusaha dalam kelas.
· Berpakaian kemas & bersih.
· Melaporkan kepada ibu bapa perkara mustahak.
· Perantaraan agen sosial sekolah.
· Bersedia terlibat dalam semua aktiviti sekolah.
· Implikasinya:
§ Bangsa- bersosial dalam kelompok sendiri atau bersama kelompok lain?
§ Kelas sosial- golongan atasan dan bawahan.
§ Kepercayaaan- sosialisasi mengikut agama.
§ Bahasa- bahasa standard/dialek.
§ Jantina- seksualiti & interaksi antara jantina.
§ Demografi atau lokasi murid (bandar/luar bandar/pedalaman).
§ Sikap/tingkah laku murid.
§ Nilai yang dipegang/diamalkan.
§ Latar belakang keluarga/SES
4) Sekolah
· Institusi pendidikan formal yang menjadi tempat membentuk pemikiran, intelektual, tingkah laku & sikap murid bagi melahirkan genarasi seimbang dari segi JERIS.
5)Budaya Formal Sekolah
- Aspek ilmu
- Aspek fizikal
- Aspek sosial
- Aspek pentadbiran
Implikasinya;
- Bangsa- sekolah Melayu, Cina & India.
- Kelas sosial- sekolah bandar dan luar bandar.
- Kepercayaaan- sekolah agama.
- Bahasa- bahasa rasmi dan bahasa penghantar sekolah.
- Jantina- sekolah lelaki dan sekolah perempuan
- Sekolah agen perubahan.
- Sekolah tempat penyuburan budaya.
- Perpaduan
- Dasar-dasar kerajaan.
- Jenis Sekolah: harian, berasrama penuh, teknik, model khas & agama.
6)Kurikulum Tersirat
- James (1986) – apa sahaja pelajaran yang diterima oleh murid di luar kurikulum nyata.
- Chafel (1997) – norma, nilai & kepercayaan yang tidak dinyatakan dalam kurikulum tetapi diajar secara tidak langsung.
7)Ciri-ciri Kurikulum Tersirat
- Merangkumi pengalaman belajar.
- Bersifat relatif & sukar diukur.
- Merangkumi nilai.
- Kewujudannya berbeza-beza.
- Tidak tertulis dalam kandungan kurikulum atau penilaian,
- Jenis dan kategori berbeza mengikut institusi, tahap pembelajaran dan matlamat.
Implikasinya;
- Bangsa- menerapkan nilai budaya masyarakat.
- Kelas sosial- pergaulan tidak mengikut jurang sosial.
- Kepercayaaan- menekankan nilai keagamaan.
- Bahasa- menghormati bahasa rasmi, ibunda, dialek & bahasa orang lain.
No comments:
Post a Comment