Berikut adalah antara kandungan yang terdapat dalam subjek Pengantar Pengajian Profesionalisme...
1 Definisi dan Konsep Pendidikan
1.1 Definisi dan Konsep Pendidikan
1.2 Konsep Pendidikan Dari
Perspektif Islam dan Barat
2. Bidang Pengajian Profesional
2.1 Bidang-bidang Utama
· Konsep
Psikologi Pendidikan
· Konsep
Sosiologi Pendidikan
2.2 Implikasi Kepada Pendidikan
3. Perkembangan Keguruan
3.1 Perkembangan Falsafah Pendidikan
· Barat
- Falsafah
Pendidikan di Barat Sehingga Abad ke- 18
- Falsafah
Pendidikan di Barat Masa Kini
- Perenialisme
- Esentialisme
- Progresivisme
- Rekonstruktivisme
- Eksistensialisme
· Falsafah
Pendidikan Timur di China dan India
· Falsafah
Pendidikan Islam
3.2
Implikasi Terhadap Perkembangan Pendidikan di Malaysia
· Falsafah
Pendidikan Negara
· Tokoh-tokoh
Pendidikan Negara
4. Aspirasi dan Kepentingan Pendidikan
4.1 Aspirasi Sistem Pendidikan
4.2 Aspirasi Kepada Kejayaan
4.3 Kualiti Standard Antarabangsa
4.4 Ekuiti Untuk Semua Murid
· Memupuk
Perpaduan Dalam Kalangan Murid
4.5
Pelaksanaan Berkecekapan Tinggi
5. Pembinaan Negara Bangsa
5.1 Aspek Kepentingan Pendidikan
5.2 Guru sebagai Modal Insan
5.3 Integrasi Nasional
5.4
Implikasi Kepada Peranan Guru Sebagai Pembinaan Negara Bangsa
· Lahirkan
Warganegara Yang Bertanggungjawab
· Ketaatan
kepada Tuhan
· Masyarakat
yang Berakhlak
· Berpengetahuan
dan Berkemahiran
· Memupuk
Perpaduan
6. Profesionalisme Keguruan
6.1 Konsep Profesionalisme Keguruan
6.2 Fungsi Sekolah Sebagai Organisasi
· Konsep
Organisasi
· Ciri-ciri
Organisasi
· Fungsi
Organisasi
6.3
Laluan Kerjaya Guru
· Pembangunan
Profesional Berterusan
(Continuous
Profesional Development)
· Pembelajaran
Sepanjang Hayat
(Life-Long
Learning)
7. Etika Keguruan
7.1 Kod Etika Keguruan Malaysia
7.2 Kepentingan Kod Etika Keguruan
8. Sekolah dan Permuafakatan Komuniti
8.1 Konsep Permuafakatan Sekolah dan Komuniti
Semua tu ada dalam buku saya seperti di atas...boleh dapatkan di pasaran...bawah penerbitan multimedia sdn.bhd..
Kupasan bagi setiap kandungan tajuk yang berkenaan akan saya susul kemudian ya...
No comments:
Post a Comment