Assalam...ok...hari ni saya teruskan lagi dengan peranan guru dalam pengurusan bilik darjah...Apa dia? Cara untuk menguruskan peperiksaan dan penilaian...macam mana ya...cuba teliti yang berikut;
Proses Penyediaan
Ujian dan Data Peperiksaan:
·
Fasa 1 : Sebelum
ujian/peperiksaan
·
Fasa 2: Semasa
Ujian/Peperiksaan
·
Fasa 3: Selepas
Ujian/Peperiksaan
Fasa 1 : Sebelum
ujian/peperiksaan
•
Kumpulkan bahan-bahan
berkaitan
–
Huraian sukatan
pelajaran (HSP)
–
Buku-buku rujukan
–
Soalan-soalan lepas
–
Dapatkan Jadual
Spesifikasi Ujian(JSU)
–
Rujukan asas
menggubal item ujian
–
Berdasarkan HSP
–
Berdasarkan taksonomi
Bloom
–
Aras soalan harus
selaras dengan aras kognitif murid
Fasa 2: Semasa
Ujian/Peperiksaan:
•
Pertimbangkan
perkara-perkara berikut;
–
Bilangan item yang
akan digubal
–
Soalan-soalan lepas
sebagai rujukan
–
Penggubalan item
hendaklah berdasarkan JSU mata pelajaran sepenuhnya
–
Penyediaan draf
item,secara individu @kumpulan kecil
–
Ketua panitia,guru
kanan m/pelajaran dan guru cemerlang menjadi moderator
–
Jika perlu,boleh
adakan moderasi untuk pastikan item mematuhi JSU
–
Buat pindaan selepas
moderasi
–
Draf akhir perlu
disemak semula oleh panel moderasi untuk dapatkan kelulusan
–
Draf dan sebarang
kertas conteng hendaklah dihapuskan untuk elak kebocoran
Fasa 3: Selepas Ujian/Peperiksaan:
•
Pertimbangkan
perkara-perkara berikut;
–
Kertas difotostat
mengikut bilangan murid yang sedia ada
–
Kertas dimasukkan
dalam sampul surat mengikut gandaan 30
–
Disimpan dalam almari
berkunci @ bilik kebal
–
Dikeluarkan setengah
jam sebelum pentadbiran ujian
Pentadbiran Ujian dan
Peperiksaan
·
Keselamatan
–
Perbanyakkan kertas
soalan mengikut biliangan murid
– Simpan dalam almari @
bilik kebal dengan pengetahuan Setiausaha peperiksaan
·
Syarat-syarat
pengujian
–
Prosedur pengujian
–
Persekitaran
pengujian
–
Bahan pengujian
–
Pentadbiran
ujian/peperiksaan
–
Prosedur pasca
ujian/peperiksaan
Ok..itu saja dulu ya...jumpa lagi...assalam
No comments:
Post a Comment