Pembelajaran Konstruktivisme
Saya sambung nota berikutnya dengan pembelajaran konstruktivisme....Biasa dah kan dengar tajuk ni...takpalah sekadar ulangkaji lah kot...
Konsep:
• Pelajar belajar dan bina sendiri pemahaman yang
bermakna tentang alam sekeliling mereka
• Satu fahaman bahawa murid bina sendiri secara aktif
pengetahuan atau konsep berdasarkan kepada pengetahuan atau pengalaman yang
sedia ada dan tidak menerima pengetahuan secara pasif dari alam sekeliling.
Peranan Murid:
- Murid mengambil inisiatif mengemukakan soalan-soalan dan isu kemudian dengan sendiri membuat analisis dan menjawab soalan-soalan itu. Mereka bertanggungjawab terhadap pembelajaran mereka sendiri dan boleh menyelesaikan masalah.
- Murid selalu berbincang dengan guru dan sesama mereka. Perbincangan itu akan membantu murid mengubah atau mengukuhkan idea-idea mereka. Jika murid itu berpeluang mengemukakan pendapat mereka dan mendengar idea orang lain, murid tersebut dapat membina asas pengetahuan yang mereka faham
- Murid mencabar hipotesis yang telah dibuat dan digalakkan berbincang untuk membuat ramalan. Murid diberi banyak ruang dan peluang untuk menguji hipotesis mereka terutamanya melalui perbincangan dalam kumpulan.
- Murid menggunakan data dan bahan-bahan fizikal, manipulatif atau interaktif untuk menolong mereka menjana idea dan pengetahuan.
Peranan Guru:
- Menggalakkan murid menerangkan idea mereka serta menghargai pandangan mereka.
- Menstruktur pelajaran untuk mencabar persepsi murid.
- Membantu murid menyedari kerelevanan kurikulum kepada kehidupan mereka.
- Mentaksir pembelajaran melalui aktiviti harian di kelas bukan hanya dalam bentuk ujian bertulis.
- Menggalakkan murid membuat tugasan yang berbentuk penyelesaian, menganalisis, meramal, meneroka dan membuat hipotesis
- Menggalakkan murid menerangkan lebih lanjut jawapan mereka.
- Menggalakkan penemuan oleh murid melalui pertanyaan soalan bercapah dan menggalakkan murid menyoal murid yang lain.
- Memberi masa secukupnya kepada murid untuk menjawab soalan setelah soalan dikemukakan.
- Memberi masa secukupnya kepada murid untuk membuat perkaitan antara idea-idea yang telah dijanakan.
- Menggalakkan pembelajaran koperatif dalam menjalankan tugasan tertentu.
Cabaran Kepada Guru:
- Guru merasa mereka tidak mengajar.
- Amalan yang dimajukan dalam pembelajaran secara konstruktivisme dianggap tidak realistik.
- Guru merasa bahawa penerangan mereka tidak penting lagi.Kawalan kelas agak merosot.
- Guru yang sedang menukar cara mengajar kepada pendekatan konstruktivisme memerlukan sokongan profesionalisme serta pengukuhan keyakinan daripada pihak sekolah
Ok..selamat meneruskan penerokaan ilmu...semoga ada manfaat utk kita bersama..
No comments:
Post a Comment