Gaya Pembelajaran
Definisi
• Stail
atau cara pembelajaran seseorang
• Cara
membuat persepsi dan memproses maklumat
• Peterson(1971):cara
seseorang tumpukan perhatian dan memahami dan mengingati sesuatu
maklumat/kemahiran baru
• Dunn
dan Dunn(1982):cara bagaimana unsur-unsur drpd 5 rangsangan(persekitaran,emosi,sosial,fisiologi
dan psikologi) mempengaruhi keupayaan individu utk memahami,berinteraksi
dan bertindakbalas
• Gregore(1979):tingkahlaku
yg dimanifestasikan oleh seseorang apabila menggunakan mindanya
• Garger(1985):setiap
org dilahirkan dgn gaya pembelajaran yg tersendiri,baka dan persekitaran adalah
penting
• Slavin(1994):personaliti
dan gaya pembelajaran adalah berkaitan
• 4
unsur utama(cahaya, bunyi, suhu dan reka bentuk susunan tempat belajar
2)Rangsangan
Emosi:
• Motivasi,keazaman,sikap
t/jawab dan struktur
3)Rangsangan
Sosial:
• Perseorangan,berpasukan,berpasangan,rakan
sebaya,orang dewasa
4)Rangsangan
Fisiologi:
• Persepsi,pemakanan,masa
belajar dan mobiliti atau pergerakan
5)Rangsangan
Psokologi:
• Analitik
atau global, gerak hati dan pemprosesan otak kiri atau otak kanan
Jenis-Jenis Gaya
Pembelajaran
1) Aktivis:
• Sikap
tdk sabar,tergesa-gesa dlm tindakan
• naluri
ingin tahu yang tinggi
• Bergerak
pantas dan cepat membalas
• Gemar
mencari pengalaman baru
• penuh
bersemangat,fleksibel dan berfikiran terbukapunyai motivasi intrinsik yang kuat
• Punyai
kemahiran berfikir kritis dan kreatif
2) Reflektif:
• Suka
berfikir perkara dlm alam sekitarnya
• Punyai
kemahiran berfikir kreatif/kritis
• Suka
tafsir dan nilai sesuatu perkara
• Suka
mencari hakikat sebenar
• Sikap
berhati-hati,waspada dan fikirkan pelbagai pilihan dgn teliti
• Seorang
pendengar yang baik
• Belajar
dan buat kerja secara sistematik
• Tdk
terburu-buru membuat keputusan
• memiliki
fikiran rasional dan logikal
• Punyai
sikap berdisiplin serta bervisi
• Kurang
kreatif,menitikberatkan penggunaan pemprosesan otak kiri
• Suka
membentuk hipotesis,menguji hipotesis dan buat kesimpulan berdasarkan bukti
• Suka
mengesan sebab dan akibat
• Berminat
mengkaji fenomena yg berlaku
4)
Pragmatis:
• Bersifat
praktikal dan berpijak di alam nyata
• Pentingkan
bukti dan hakikat
• Percaya
kpd perkara yang dilihat
• Mengutamakan
kegunaan dan penggunaan pengalaman dan hakikat sebenar
• Lebih
bersifat ekspresif drpd kreatif
• Suka
membuat perbandingan
Jenis-jenis Gaya
Pembelajaran Slavin 1994
1)Gaya
Pembelajaran Bergantung: Dependent
Learning Style
• Mengutamakan
bidang kognitif dlm semua pola dan menerimanya secara keseluruhan
• Mempersepsi
sesuatu situasi /pola secara menyeluruh
• Menerima
pendapat yang bersifat umum
• Aktiviti
pembelajaran berdasarkan motivasi ekstrinsik
• Sensitif
terhadap pandangan dan teguran orang lain
• Suka
dibimbing oleh orang yang disanjungi
• Tidak
mempunyai inisiatif untuk belajar
• Terlalu
bergantung kepada motivasi dan pengajaran guru
• Tidak
boleh menentukan objektif pembelajaran diri sendiri
• Sikap
menurut perintah dan terima tanpa menyoal
2)Gaya Pembelajaran Tidak Bergantung: Independent
Learning Style
• Pentingkan
analisis bahagian-bahagian pola secara terperinci
• Mengamati
perkara secara analitik
• Berminat
tentukan objektif pembelajaran sendiri
• Kurang
sensitif terhadap pandangan dan teguran orang
• Mempunyai
motivasi intrinsik yang kuat
• Mampu
menguruskan pembelajaran diri sendiri
• Mempunyai
kemahiran berfikir secara kritis dan kreatif
• belajar
dengan inisiatif sendiri
• Strategi
yang sesuai
• Kaedah
uji kaji
• Kaedah
inkuiri penemuan
• Kaedah
penyelesaian masalah
Dah lah dulu ya,banyak-banyak sangat nanti pening pulak,tak faham lagi susah, biar sedikit asal berkualiti....ok jumpa lagi...
No comments:
Post a Comment