Selamat Melayari Blog Ini...dan ...Sampaikanlah Ilmu Walaupun Sebaris Ayat

Carilah ilmu walau di mana jua kita berada dan kemudian sampaikanlah pula kepada orang lain kerana apabila kita mati kelak, tiada apa yang dapat membantu kita, melainkan 3 perkara dan salah satu darinya adalah ilmu yang diperoleh,diguna dan dimanfaatkan pula oleh orang lain...Selamat...

Tuesday 31 July 2012

Komunikasi Berkesan


Orang kata,nak jadi cikgu ni kena pandai berkomunikasi...
tapi macam mana kita nak latih diri cekap utk berkomunikasi ya...
Saya ambil contoh ya....bila diberikan surat penempatan sama ada PBS ke,internship ke,praktikum ke....wah macam-macam pelajar rasa tak puas hati..
Saya patut sini,bukan situ,patut sana, bukan sini...
Betul,anda boleh menyampaikan ketidakpuasan anda,tapi bagaimana ya???
Tengoklah situasi dulu,tengoklah masa yang sesuai...
dan yang paling penting cara atau bahasa yang kita gunakan...
kita nak minta tolong,janganlah pulak macam kita mengarahkan orang...
kita anak,kena tau cara bercakap dengan bapak...
kita muda kena tau cara bercakap dengan orang tua...
kita pelajar,kena tau cara bercakap dengan cikgu...
jadi...renung-renungkanlah ya...

Ni hah, saya kemukakan sedikit tips yang pernah dikemukakan oleh penulis-penulis lain...
apa dia.....pernah dengar tak .....BUDAYA CUT APPLE A

C                    CARING
•          menumpukan perhatian kepada idea dan perasaan rakan
•          menunjukkan sifat penyayang dan mengambil berat
•          bersifat terbuka dan mendengar apa yang telah rakan tuturkan

U                     UNDERSTANDING
•          mempunyai kemahiran “caring”
•          memahami maksud dan dapat merasai perasaan pengalaman orang lain
•          elak daripada membebel, menilai dan menghukum

T                         TRUSTING
•          harus mempercayai rakan yang telah memberi perhatian kepada kita
•          kepercayaan akan wujud dari tingkah laku dan gerak badan yang bukan lisan

A                          ACCEPTING
•          menghormati rakan/orang lain kerana mereka ada harga diri
•          memahami dan menghargai
•          elakkan dari menghukum dan melebel

P                           PATIENCE
•          kesabaran menghadapi tingkah laku manusia
•          berupaya mendengar dengan tekun
•          dapat mengawal perasaan
•          belajar menghormati, menghargai dan memahami orang lain

P                           POSITIVE THINKING
•          keupayaan melihat sesuatu dari perspektif positif
•          sesuatu yang terjadi mesti ada hikmah dari allah/tuhan
•          cuba melihat kebaikan disebalik isu yang dianggap negatif

L                            LISTENING
•          jadi pendengar yang baik dan aktif
•          memahami maklumat yang diterima dengan berkesan
•          pendengar yang baik bukan pendengar yang pasif
•          belajar mendengar yang tersirat, bukan yang tersurat sahaja

E                            EMPATHY
•          keupayaan melihat sesuatu dari perspektif orang lain.
•          berupaya merasakan sebenar perasaan orang lain
•          masuk dalam diri orang yang menyatakan perasaannya
•          tahap empathy yang tinggi terhadap rakan sekerja

A                           ASSERTIVE
•          bersifat assertive
•          menyatakan perasaan kita secara berterus terang
•          menyatakan hak kita dan menghormati hak orang lain
•          disenangi dan mudah didampingi.
•          mudah berkomunikasi

Ok....selamat mencuba....

No comments:

Post a Comment