Berdasarkan
kepada Laporan Jemaah Nazir KPM (2009)
melalui Tinjauan Kebangsaan yang telah dilaksanakannya, didapati bahawa 69% responden
mencadangkan supaya peningkatan kualiti
guru dijadikan keutamaan oleh kerajaan, manakala 30% responden mencadangkan peningkatan outcome pelajar pada peringkat pendidikan rendah. Oleh yang demikian, terdapat
beberapa isu yang perlu diberikan perhatian oleh kebanyakan mereka yang
terlibat ketika dalam program praktikum, baik pensyarah penyelia, guru
pembimbing mahupun guru pelatih itu sendiri.
Penyelesaian kepada
masalah ini menuntut perubahan minda dalam kalangan jurulatih iaitu pensyarah
penyelia dan guru pembimbing agar mereka dapat membentuk guru pelatih yang
kompeten dan berkualiti dengan menguasai aspek pedagogi pengajaran ketika
mereka menjalani praktikum di sekolah. Sehingga kini terdapat
beberapa masalah utama yang melibatkan guru pelatih dalam program praktikum,
antaranya adalah seperti berikut;
·tidak tahu untuk menyesuaikan diri dalam persekitaran bilik darjah sebenar
·tidak tahu untuk menyesuaikan diri dalam persekitaran bilik darjah sebenar
· sukar mengaplikasikan
teori kepada konteks sebenar di bilik darjah
· gagal memenuhi
keperluan kumpulan pelajar yang terdiri daripada pelbagai bangsa dan latar
belakang
· teragak-agak dalam mempraktikkan
kemampuan dan prestasi sebenar mereka dalam pengajaran· bermasalah untuk meningkatkan kualiti pembelajaran pelajar
· beranggapan tugas utama pensyarah
penyelia dan guru pembimbing adalah untuk menilai dan memberi gred
· merasa kurang selesa apabila kerap
diselia oleh penyelia
· kurang
menguasai aspek pedagogi
· kurang
berkeyakinan untuk mengajar
· tidak dapat
mengembangkan isi pelajaran dengan baik
· takut untuk
berhadapan dengan pelajar
· bermasalah
untuk menyediakan alatan mengajar dan terikat dengan penggunaan buku teks
sahaja.
· tekanan emosi dan
perasaan
Selain itu beberapa masalah utama yang melibatkan
guru pembimbing dalam program praktikum pula adalah seperti berikut;
·kebanyakan guru terlatih yang berada di
sekolah kurang memberi sokongan dan tunjuk ajar
·ada antara mereka yang berasa kurang
senang melihat kesungguhan dan dedikasi guru-guru pelatih tersebut menjalankan
tugas pengajaran
·faktor kekangan masa, bebanan kerja dan
kemahiran menyelia
Seterusnya beberapa masalah utama yang melibatkan pensyarah
penyelia dalam program praktikum adalah seperti berikut;
·aspek bimbingan dan penyeliaan guru
pelatih adalah satu bidang yang sering terbiar dan dipinggirkan
·penekanan yang berlebihan kepada gred
yang diperolehi guru pelatih
·penilaian ada kalanya berfokus kepada
kehendak dan kepuasan mereka sahaja.
·tidak
memberikan bimbingan yang sepenuhnya mengenai penulisan reflektif
·menjadikan
guru pelatih sebagai klon kepada diri
mereka sendiri
Sepatutnya setelah program praktikum haruslah dijalankan
dengan berkesan agar dapat memberikan impak yang besar kepada kualiti guru
pelatih, antaranya adalah untuk;
· mempengaruhi
guru pelatih untuk menjayakan pengajaran dengan menguasai sepenuhnya aspek pedagogi
pengajaran
· mewujudkan
iklim pembelajaran yang kondusif, menunjukkan tahap profesionalisme yang tinggi
serta berupaya mengangkat moral guru pelatih untuk melaksanakan amalan pengajaran
dengan lebih berkesan
·melahirkan guru pelapis yang benar-benar
berkualiti dan berkompeten pada masa akan datang
Antara punca kepada permasalahan yang dihadapi oleh guru
pelatih ketika praktikum itu mungkin berlaku kerana;
· pensyarah
penyelia yang menyampaikan bahan berbentuk teori di dalam bilik kuliah
menghadapi kesempitan waktu untuk memberikan pendedahan dalam aspek pedagogi
pengajaran secara terperinci dan kaitannya dengan amalan pengajaran sebenar di
bilik darjah
· guru-guru
pembimbing pula dalam masa yang sama terpaksa menumpukan perhatian sepenuhnya
terhadap tugas rutin di sekolah
Semoga perkongsian hari ini memberi manfaat kepada anda semua...tq
No comments:
Post a Comment